Přeskočit na hlavní obsah

Učící úterý: Jak správně meditovat část 2.

Cílem meditace je zklidnit svou mysl, soustředit se a hlavně dosáhnout vyšší úrovně vědomí a vnitřního míru. Meditovat můžete kdekoliv a kdykoliv.
Pokud jste ještě nečetli článek o tom, jak se na meditaci připravit, naleznete ho zde.
Tento článek vám ukáže, jaké jsou meditační cvičení. Stále je nejdůležitější být trpělivý a vytrvat, protože všechno má svůj čas a nikdy se nic nenaučíme během pár vteřin.



Meditační cvičení

1. Sledovat své dýchání
Vyberte si nějaké místo nad pupíkem a v mysli se na něj zaměřte. Vnímejte svůj dech. Sledujte, jak se vám břicho při dýchání pohybuje. Nesnažte se ale vědomě měnit své dýchání.
Snažte se zaměřit pouze na svůj dech. Nemyslete na své dýchání, ani si o něm nic nemyslete (např. tento nádech byl kratší/delší než předtím). Snažte se jen o svém dýchání vědět a vnímat ho.
Představte si například minci, která leží nad vaším pupíkem a s dýcháním se zvedá a zase snižuje. Nebo si představte bójku na moři, kterou nadzvedávají vlny. Nebo lotosový květ na svém břiše, jehož okvětní lístky opadávají s vaším nádechem.
Pokud jste začátečník a zjistíte, že nad něčím přemýšlíte, nic se neděje. I meditace potřebuje cvik. Snažte se znovu zaměřit na svůj dech a nemyslete na nic jiného.

2. Opakování si mantry
Jsou běžnou formou meditace. Zahrnují opakování mantry (zvuku, slov/a, nebo věty) stále dokola, dokud se mysl neuklidní a nepřejde do hlubokého meditativního stavu. Mantrou může být cokoli, jen si to musíte zapamatovat.
Často používané jsou slova jako: mír, láska, klid nebo ticho. Tradičnějšími jsou například "óm", což v Sanskrtu znamená "já jsem", nebo "sat, chit, ananda", což znamená "existence, vědomí, blaho".
Mantra znamená "nástroj mysli". Je tedy nástrojem, který v mysli vytváří vibrace a umožňuje vám odloučit se od svých myšlenek a vstoupit do vyššího stavu vědomí.
Opakujte si mantru stále dokola a dovolte tomuto slovu nebo větě, aby rozezněl celou vaši mysl. Nemějte obavy, pokud to dlouho nevydržíte. Snažte se obnovit soustředění a pokračujte s opakováním mantry.
Když vstoupíte do vyššího stavu vědomí, je možné, že pro vás již nebude možné si mantru opakovat.

3. Zaměření se na jednoduchý předmět
Stejně jako u mantry můžete použít svůj zrak k tomu, abyste jediným předmětem zaplnili svou mysl a dosáhli tak vyššího stavu vědomí. Jedná se o formu meditace s otevřenýma očima.
Předmětem může být cokoli, někteří preferují klidné světlo svíčky, jiní krystaly, květiny, sochy božských bytostí,..
Umístěte daný předmět do výšky očí, abyste nemuseli otáček krkem a hlavou. Zírejte na tento předmět až dokud se vaše periferní vidění nezačne ztrácet a předmět nezaplní celé vaše vidění.
Jakmile se zaměříte na předmět a nepustíte do mozku žádné další podněty, měli byste pocítit klid a mír.

4. Zkoušení si vizualizace
Můžete si představovat cokoli, nemělo by to být ale naprosto reálné. Mělo by jít o jedinečné místo, které si vytvoříte sami ve své hlavě.
Můžete si představovat klidnou písečnou pláž, louku, les nebo posezení u krbu. Je jedno jaké místo si vyberete.
Když to místo najdete, prozkoumejte ho. Nemusíte si "tvořit" své okolí, už ho tam najdete. Jen mu umožněte vstoupit do vašeho vědomí.
Vnímejte zvuky, vůně a obrazy vašeho okolí. Pociťujte lehký svěží vánek ve vlasech, nebo horko plamenů na svém těle. Užívejte si na tomto místě tak dlouho, jak budete chtít a dovolte mu, aby se zvětšovalo a stávalo se hmotnějším. Když budete připraveni odejít, zhluboka se nadechněte a otevřete oči.
Na totéž místo se můžete vrátit i při další meditaci. Můžete si ale pokaždé představit i něco jiného. Jakékoli jedinečné a klidné místo, které je jen vaše, je v pořádku.

5. Postupně vnímat své tělo
Zaměřte se postupně na každou část těla a vědomě ji uvolněte.
Zavřete oči a vyberte si startovací místo na těle. Například konečky prstů u nohou. Zaměřte se na pocity, které cítíte v prstech u nohou a snažte se vědomě uvolnit všechny svaly, které jsou napjaté. Jakmile budete mít uvolněné prsty u nohou, pokračujte s chodidly.
Projděte takto celé tělo a postupujte směrem nahoru - lýtka, kolena, stehna, zadek, boky, břicho, hrudník, záda, ramena, paže, ruce, krk, obličej, uši a horní části hlavy. Dejte si načas a nespěchejte.
Jakmile projedete celé tělo, zaměřte se na něj jako celek a užívejte si klid a uvědomělost, které jste dosáhli. Zaměřte se na několik minut na své dýchání.

6. Meditace srdeční čakry
Srdeční čakra je jedna ze sedmi čaker, které jsou v lidském těle. Srdeční čakra leží uprostřed hrudníku a je spojena s láskou, soucitem, mírem a pochopením. Meditace srdeční čakry zahrnuje kontakt s těmito pocity a vysílání těchto pocitů do světa.
Začněte tím, že zavřete oči a promnete si ruce, aby se vytvořilo teplo a energie. Potom položte pravou ruku doprostřed hrudníku nad srdeční čakru a levou ruku si položte přes pravou.
Zhluboka se nadechněte a při výdechu říkejte "óm", což je vibrace spojená se srdeční čakrou. Přitom si představujte proud zelené energie, který vám z hrudníku vtéká do rukou.
Tato zelená energie je láska, život a všechny ostatní pozitivní emoce, které v tuto chvíli cítíte. Až budete připraveni, vypusťte energii z rukou do světa a ke svým milovaným.


Meditujete? Jakou metodu používáte nejčastěji?
Chtěli byste příští článek o čakrách?

Mějte se v lásce,

Komentáře

  1. Meditovat jsem ještě nikdy nezkoušela, ale vypadá to zajímavě, takže to někdy vyzkouším :) Dozvěděla jsem se spoustu nových věcí, super článek :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc! Jsem ráda, že se ti článek líbil ♥ Já miluji jógu, meditaci a všechno tohle kolem ♥

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

RECENZE: Aussie - Šampon Miracle Shine

Šampon od Aussie - Miracle Shine obsahuje perlový prášek, ten by měl způsobit lesk vlasů, a australský ženšen, který má vlasy posílit a dodat jim energii. 

Kryštof - Srdcebeat

Dnes se spousta lidí konečně dočkalo nového CD kapely Kryštof. Nové album nese název Srdcebeat. Jedno z nejvíce žádaných cd se dnes začalo prodávat v T-mobile prodejnách.
Pakliže máte rádi Kryštofy a nemáte cd (či přemýšlíte o koupi), koukněte se níže. :)

INSPIRACE: Ofina

Před dvěma lety jsem ofinu ostříhanou měla, nechodila jsem ji průběžně zkracovat do stejného tvaru, a tak mi za ty dva roky dorostla na stejnou délku mých vlasů. Ještě ke konci starého roku (2016) jsem si ji nechala ostříhat znovu, možná, že jsem ji chtěla trošičku jinak, ale zatím jsem docela spokojená. Jen musím přiznat, že je to opravdu pracnější s ní než bez ní.